REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Mierea românească: de la Sibiu la sediul UNESCO de la Paris

1/11/2024

0 Comments

 
Picture
​Unul dintre producătorii români de miere ecologică a reușit, după circa 10 ani de când a început să îngrijească albinele, să ajungă cu produsul său la sediul UNESCO de la Paris și la Vatican. Povestea de apicultor a lui Cosmin Herța din localitatea Săliște, județul Sibiu probabil că seamănă cu a altor apicultori pasionați. Dar reușitele lui în acest domeniu, cu atât de multe provocări și o piață plină de produse falsificate și de importuri de origine și calitate incertă, merită spuse.  
​Legătura lui cu natura și ecologia este doar una ”genetică”, fiind născut și crescut la țară într-o gospodărie din satul Galeș. A studiat ulterior Informatica și Economia, a lucrat ca manager la diverse companii și ca șofer în Germania pentru a obține banii necesari pentru cea de-a doua facultate. Avea însă educația și convingerea că ”suntem ceea ce mâncăm”, și încerca să consume produse cât mai curate și mai sănătoase, inclusiv produse apicole. Așa se face că în momentul când părinții primesc moștenire o grădină de câteva sute de metri pătrați, la poalele muntelui în marginea unei păduri, decide că este cazul ”să facă ceva pentru el”. A redescoperit natura și traiul departe de agitația orașului. Astfel, prin 2012 decide să își cumpere primii doi stupi, din care să consume în familie. S-a ”îndrăgostit” de aceste harnice insecte și de tot ce înseamnă procesul de obținere a mierii.
Așa a început de fapt povestea de apicultor a lui Cosmin Herța.
”Nu credeam că pot să ajung dintr-un inginer IT și economist să iubesc atât de mult aceste vietăți și producția de miere. Și pentru că și cererea a început să crească, am decis să dezvolt puțin această activitate. Treptat am mai cumpărat câțiva stupi printr-un proiect cu fonduri europene, am ajuns la 25, 50... 80”.
Însă profitul nu era prea mare, reușea să-și întrețină decent familia, mai ales că pasionatul este doar el. Restul l-au urmat. În plus renunțase la serviciu, apicultura rămânând singura sursă de venit, iar profitul se reîntorcea la albine. Prima etapă a fost o societate socială, adică avea obligația ca cea mai mare parte a producției de miere să plece ca și donație, ceea ce nu-i asigura un venit suficient de mare pentru a se dezvolta. Odată cu proiectele europene, societatea s-a transformat într-un SRL. 
Picture
​A înțeles Ecologia mai târziu
Adept al sistemului de producție ecologic și al consumului unor produse cât mai curate, același lucru încerca și Cosmin Herța să facă cu mierea sa. Dar abia când a venit momentul certificării a înțeles ce înseamnă de fapt Ecologia ca și concept, nu doar în practica de zi cu zi.
”Eu consideram că suntem ecologici, dar apoi am aflat ce înseamnă de fapt, când am cerut certificarea. Mai foloseam, fără să știu, substanțe care nu erau admise în agricultura ecologică (de pildă un produs, foarte mult utilizat de apicultori, dar care lasă reziduuri în fagure și miere și este interzis în alte țări)”, spune producătorul.
Produsele de tratament ecologic sunt cu mult mai scumpe: de exemplu amitraz costa în jur de 40 de lei și tratezi 100 familii albine. Un tratament ecologic cu Varromed de costă 168 lei pentru 10 familii și trebuie să repetăm acest tratament de 2-3 ori pentru că nu e la fel de eficient ca unul de sinteză”, explică apicultorul.
Un alt aspect subliniat de el este rasa de albine: ”aceste costuri nu le poți face pe orice familie de albine. Problema noastră cu importul nu se rezumă doar la miere falsificată sau de calitate proastă, ci și la albine. Noi avem o rasă carpatină care e foarte rezistentă și am aclimatizat-o pe terenurile noastre. Dar cele aduse de pildă din Grecia, care nu are iernile noastre, nu rezistă și încep să se îmbolnăvească. Pot fi mai productive, dar sunt foarte sensibile și trebuie protejate cu alte elemente. Noi am lucrat în tot timpul acesta și am selectat pentru noi albine din rasele autohtone mai rezistente și cu acestea lucrăm acum”, mai spune Cosmin Herța.
Dar pentru a avea o etichetă ”bio”, nu este suficientă doar producția. Iar vânzarea către un alt distribuitor nu este la un preț proporțional cu costurile de producție ecologică. Cosmin Herța spune că pentru a obține 1 kg de miere cheltuie 45 lei, fără ambalare. Astfel că în 2020 finalizează un proiect cu fonduri europene pentru o linie de procesare și îmbuteliere. În acest fel a devenit 100% ecologic.
Însă producția în acest sistem mai are și alte limitări: gama de produse pe care o poți obține: ”Pentru a pune o etichetă corectă pe produs mergem cu stupii în mijlocul pădurii, la câțiva kilometri de lizieră, în diverse zone, funcție de evoluția temperaturilor și a înfloritului speciei care ne interesează- salcâm, tei, polifloră sau de mană (mai rar). De aceea producem doar aceste trei tipuri de miere și avem garanția că suntem conform cu ce scriem pe etichetă”, afirmă Cosmin Herța, care abia în 2021 a putut să își pună pe piață un produs 100% ecologic.
Media este de 30 tone/an, cu variații, și reușesc să vândă aproape tot. Anul acesta însă producția s-a redus cam la jumătate din cauza temperaturilor extreme de peste vară. 
Picture
​Medaliați cu Aur pentru toate tipurile de miere
Dacă la mulți dintre micii producători promovarea pe internet a venit mai târziu sau forțați de împrejurări, Cosmin Herța a început cu această modalitate de a încerca să se facă cunoscut.
Însă, fiind foarte mulți producători și/sau vânzători de miere în mediul online, banii cheltuiți cu promovarea abia dacă erau acoperiți de vânzare: ”Noi aveam deja un mic portofoliu de clienți, direcți sau băcănii și magazine locale. Dar în online investeam în jur de 2.000 lei în promovare și cam aceiași bani luam din vânzare. Ulterior am redus costurile promovării și mai vindeam cantități mai reduse direct”, povestește el.
Contactul direct cu publicul, în târguri și la concursuri sau alte evenimente a venit mai târziu, când a avut ambalaj și etichetă proprie: ”După ce am reușit să ieșim pe piață 100% certificați, am început să investim mai serios în promovare, atât on line, cât și târguri. Am investit în explicarea conceptului de ”ecologic” mai întâi, și apoi în mierea noastră ca parte a acestuia. Iar asta a contat pentru oameni. Participarea la Târgul European de Produse Bio a adus echipei Herța Bio Apicole 3 medalii de aur. Am obținut locul 1 pentru toate sortimentele noastre, cea mai bună miere de salcâm, tei și polifloră, în condițiile în care la selecție au participat șapte țări din Uniunea Europeană și alte firme din Romania cu produse apicole ecologice”.
Participarea la târgul Biofach din 2023 a fost o altă confirmare a calității. Însă participarea la unul dintre târgurile organizate în curtea Ministerului Agriculturii i-a adus șansa de a-i fi aleasă mierea pentru a fi oferită cadou Papei Francisc de către delegația română la Vatican. Această reușită a impulsionat afacerea lui Cosmin Herța, iar produsele sale au mai fost apreciate și în alte state, precum Arabia Saudită. Apoi, în această toamnă la SIAL Paris, a fost invitat de către E.S Simona Miculescu, Ambasador extraordinar și plenipotențiar, Delegat permanent al României pe lângă UNESCO, la sediul organizației.
Aceste recunoașteri și în afara țării i-au confirmat încă o dată că dacă ai un produs de calitate trebuie să îl promovezi corect. Prin sloganul „Bee The Change”, „Fiți puternici! Mâncați sănătos”, apicultorul îndeamnă pe toți să consume produse apicole, fie ele și neecologice, dar achiziționate de la apicultori. Cel puțin știm că au trecut pe la albine.
 
Roxana Drăghici
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE