REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

SCR devine o certitudine la tractoare si combine

15/9/2011

0 Comments

 
Picture
Florin NEACŞU, director general adjunct NHR Agropartners
Noile reglementări Tier 4 privind reducerea poluării au adus deja schimbări de construcţie la motoarele tractoarelor şi combinelor agricole. Tier 4A, a cărei aplicare a început de la 1 ianuarie 2011, stabileşte nivelurile de particule şi noxe permise la motoarele termice de peste 174 CP (130 kW), iar Tier 4B va aduce reglementări şi mai drastice şi se va aplica începând din 2014 la toate motoarele termice.

Noxele sunt responsabile de producerea ploilor acide şi de subţierea stratului de ozon. Monoxidul şi bioxidul de azot (NOx) sunt produse în timpul combustiei, când motorul este încins, iar particulele materiale (PM) se compun în special din particulele de carbon şi alte substanţe otrăvitoare care sunt produse din arderii incomplete a combustibilului în timpul combustiei, în special când motorul este mai rece.

De ce spunem că SCR devine o certitudine? Pentru că, pentru a răspunde cerinţelor Tier 4A, doar un singur producător mondial important foloseşte încă metoda răcirii şi recirculării gazelor de eşapamant, în scopul reducerii noxelor, şi un filtru pentru reducerea particulelor materiale. Însă toţi ceilalţi producători au adoptat soluţia reducerii catalitice selective (SCR), pentru a încadra noxele şi particulele materiale în nivelul impus de noile standarde. Acest sistem permite temperaturi de combustie mari, care favorizează arderea completă a combustibilului, reducând cantitatea de particulele materiale. Pentru eliminarea noxelor, gazele arse sunt tratate cu o soluţie de 32,5% uree în apă demineralizată (cunoscută sub denumirea de AdBlue), care este injectată în gazele de evacuare înainte ca acestea să treacă printr-un catalizator. Aici, căldura din sistemul de evacuare al motorului transformă ureea în amoniac (NH3) şi bioxid de carbon (CO2). Amoniacul este substanţa activă şi ingredientul principal în procesul care se derulează în catalizatorul SCR. În procesul de reducere catalitică, oxizii de azot (NOx) sunt transformaţi în azot (N2) şi vapori de apă (H2O). Azotul este un component natural al aerului pe care îl respirăm. Practic, prin tehnologia SCR, AdBlue intervine în reducerea chimică, până la neutralizare, a emisiilor toxice din gazele de eşapament, contribuind astfel la diminuarea poluării şi păstrarea unui mediu înconjurător curat şi în acelaşi timp la creşterea performanţelor motorului.

AdBlue este folosit deja la vehiculele comerciale dotate cu motoare Diesel Euro4 şi Euro5 (inclusiv la autobuze, autocare, microbuze) ce utilizează tehnologia SCR (Selective Catalitic Reduction) pentru tratarea emisiilor, tehnologie concepută în vederea conformării la condiţiile impuse de către actualele directive europene pentru reducerea emisiilor de noxe şi a început a fi folosit şi la tractoare şi combine, ca urmare a normelor de poluare Tier 4.

AdBlue nu este un aditiv pentru combustibil, deci nu se amestecă sau adaugă în combustibil. El este alimentat pe vehicul într-un rezervor separat de rezervorul de combustibil şi este injectat în gazele de evacuare ca un proces postcombustie, unde emisiile de noxe (NOx, oxizi de azot) sunt descompuse în azot şi apă. Pentru a minimiza riscul de amestec, gura de umplere a rezervorului de AdBlue montat pe vehicul este mai îngustă decât gura de umplere a rezervorului de carburant. Nu este inflamabil sau exploziv. Întrucat AdBlue este un produs coroziv pentru oţel, nichel şi materiale neferoase, este recomandat a se depozita în recipiente corespunzătoare.

AdBlue nu este clasificat ca substanta periculoasa, avand o toxicitate redusa. Totusi sunt cateva precautii care trebuie avute în vedere în cazul folosirii AdBlue: daca sunt inghitite cantitati mari de AdBlue trebuie consultat imediat medicul. Daca intra în contact cu ochii, se spala imediat cu multa apa şi daca ochii se inflameaza trebie cerut sfatul medicului. Contactul prelungit şi repetat cu pielea trebuie evitat. Spalati bine cu apa şi sapun. Cereti sfatul medicului daca apar iritatii. Folosirea AdBlue este în beneficiul tuturor: protejeaza mediul prin reducerea cantitatii de emisii produse de motoarele Diesel şi ajuta operatorii sa reduca costurile cu combustibilul.

Sistemul SCR este alcătuit, în principiu, dintr-un rezervor pentru AdBlue poziţionat lângă rezervorul de motorină, o pompă pentru AdBlue, un injector şi un catalizator SCR. Acest lucru înseamnă că motorul nu este implicat de fapt în derularea procesului - cu excepţia furnizării unor niveluri de ardere optime. Desi exista deja multe firme care comercializeaza AdBlue, pentru a veni în sprijinul clientilor sai, New Holland asigura prin Departamentul de piese de schimb al importatorul autorizat, NHR Agropartners, cantitati suficiente de AdBlue pe care le pune la dispozitie, impreuna cu rezervor de stocare şi pompa de transvazare, intr-un sistem convenabil şi eficient în ceea ce priveşte costurile pentru clienţi. Se pare ca şi la tractoarele şi combinele agricole şi cu atat mai mult la acestea, SCR este solutia cea mai adecvata pentru motoarele mari. Vechea metoda de racire şi recirculare a gazelor arse
(EGCR) adoptata în etapele anterioare presupune pachete de racire mari şi consumuri suplimentare de putere şi combustibil pentru actionarea unor ventilatoare dimensionate sa faca fata racirii unei cantitati mai mari de aer fierbinte. în plus, motorul este alimentat cu aer imbacsit, deci performantele sale nu sunt comparabile cu cele ale unui motor alimentat cu aer curat. De asemenea în general este nevoie de o turbina dubla care sa impinga aerul racit sau de marirea capacitatii cilindrice a motorului pentru a obtine aceeasi putere ca la Tier 3. Toate acestea inseamna consum de putere în plus, deci mai multa motorina consumata pentru performante mai reduse. în plus, intretinerea tehnica este mai costisitoare, datorita intervalului mai redus la care se face schimbarea filtrelor şi uleiului şi necesitatii inlocuirii sau regenerarii filtrului de particule. Experienta din industria auto şi sute de mii de motoare care folosesc deja aceasta tehnologie demonstreaza avantajele de necontestat ale acestei tehnologii. Tehnologia SCR este disponibilă peste tot în lume şi este considerabil mai tolerantă faţă de calitatea motorinei decât tehnologiile competitoare. New Holland este una din primele firme care au adoptat solutia SCR, fiind angajată în găsirea de soluţii tehnice pentru a mentine un aer curat şi sanatos şi venind în intampinarea nevoilor fermierilor prin imbunatatirea parametrilor de lucru ai motoarelor şi reducerea costurilor de operare. New Holland este recunoscut drept pionier al utilizării solutiilor noi eficiente pentru fermier şi în acelasi timp cu impact minim asupra mediului. Împreună cu Fiat Powertrain Technologies (FPT), New Holland implementeaza noua serie de motoare adaptate la standardul de emisii poluante Tier 4, capabile sa satisfaca şi normele viitoare de poluare. New Holland are cea mai larga gama de produse care foloseste deja noile motoare: 20 de modele de tractoare şi 9 de combine deja au intrat pe piata şi procesul de modernizare continua şi pentru celelalte produse, toate beneficiind de avantajele pe care, garantand satisfacerea normelor de poluare, tehnologia SCR ECOBlue™ le ofera: mai multa putere, mai mult cuplu, mai multa economie de combustibil, zgomot mai redus şi mai multa productivitate şi marirea intervalului de schimb de ulei.

Pentru exemplificare folosim rezultatele testelor DLG care compara performantele a doua tractoare New Holland din aceeasi clasa de putere, T7070 Tier 3 şi noul T7.270 Tier 4 SCR. La noul tractor avem:
• puterea maxima +7%
• cuplul +13%
• rezerva de cuplu +25%
• banda de crestere a puterii cu managementul puterii motorului (EPM) +52%
• consumul de combustibil -10% (la determinari în camp facute de New Holand, economia ajunge chiar la 16%).
Destept, inovativ, inteligent - New Holland este ca tine.
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE