Florin NEACŞU, director general adjunct NHR Agropartners Ovidiu IANCIC, manager Filiala NHR Agropartners Arad Gama CX de combine convenţionale New Holland a fost extinsă cu modelele din seria CX5000 şi CX6000, pentru a oferi eficienţă şi productivitate sporite în fermele de dimensiuni medii şi flexibilitate maximă la toate culturile de cereale, cu garantarea calităţii boabelor şi a paielor. Noua serie CX înlocuieşte seria CSX, introducând elemente constructive şi de stil deja verificate la seria CX8000. Dimensiunea buncărului a fost mărită, ajungând la CX6090 la 9.300 de litri, pentru corelare cu hederele cu dimensiuni de până la 7,3 m. Tubul de descărcare are posibilitatea de pivotare 105°, pentru o vizibilitate îmbunătăţită la descărcare şi pentru reducerea pierderilor în timpul descărcării. Este suficient de lung şi situat deasupra părţii superioare a combinei, făcând posibilă folosirea unor remorci mai mari şi mai încăpătoare, iar viteza de descărcare de 100 l/s asigură descărcarea buncărului în 70-93 de secunde, în funcţie de mărimea acestuia. Comanda deschiderii şi închiderii capacelor buncărului de cereale se face electric, din cabină, îmbunătăţind productivitatea şi confortul operatorului. Noile combine New Holland CX5000 şi CX6000 beneficiază de un interior complet nou în cabină. Consola de comenzi a fost reproiectată, iar logica operării este comună cu seriile consacrate CX8000 şi CR9000. Comenzile utilizate frecvent sunt grupate în partea dreaptă a operatorului, pentru o operare ergonomică şi intuitivă. Tot din cabină se reglează electric deschiderea sitelor, iar cuplarea şi decuplarea tocătorului de paie se fac printr-o simplă apăsare de buton. Roţile de tracţiune (800/65R32) şi de direcţie (460/70R24) sunt suficient de late pentru a reduce tasarea şi a nu se afunda în teren umed. Combinele pot fi echipate cu hedere pentru cereale clasice sau Varifeed (cu extensia mesei de tăiere şi cu despicătoare de lan cu cuţite verticale). Levierul multifuncţional (manşa) conţine toate butoanele de comandă pentru heder, descărcare, sens şi viteză de deplasare. Monitorul color IntelliView III, montat pe consola de comenzi, afişează informaţii despre toţi parametrii de funcţionare ai maşinii şi permite utilizarea cu uşurinţă a sistemelor de ghidare automată. Noile combine CX5000 şi CX6000 sunt dotate cu motoare puternice şi eficiente, care dezvoltă o putere maximă între 258 şi 333 CP, ceea ce înseamnă că operatorii vor avea putere suficientă pentru a face faţă chiar şi în cele mai solicitante condiţii şi culturi. Combina CX6090 din varful gamei are motor Cursor de 9 litri, iar celelalte trei modele - motor NEF Common Rail de 6.7 litri. Pentru satisfacerea cerinţelor legale privind poluarea şi încadrarea în cerinţele normei Tier 4A, New Holland a decis să folosească tehnologia SCR (Reducere Catalitică Selectivă). Această tehnologie utilizează pentru reducerea noxelor produse în timpul arderii o soluţie de uree în apă, cunoscută sub denumirea de AdBlue sau DEF, care este injectată în sistemul de evacuare a gazelor arse. Sistemul a fost proiectat pentru un efort minim al operatorului, iar rezervorul de AdBlue de 110 litri trebuie umplut la două alimentări cu motorină. De asemenea, acesta este situat convenabil, lângă rezervorul de 580 litri de combustibil, pentru a asigura umplerea fără complicaţii. Operatorii sunt în permanenţă informaţi pe monitorul din cabină cu privire la nivelul de AdBlue. Sistemul SCR ECOBlue oferă avantaje semnificative de performanţă. Cuplul motor este mai mare cu circa 13% faţă de motoarele Tier 3, iar consumul de combustibil mai mic cu 10-16% şi creşte intervalul de schimb de ulei, reducându-se costurile de operare. Se ştie că soluţiile adoptate pentru încadrarea în normele de poluare Tier 4A sunt EGCR (răcirea şi recircularea gazelor de eşapament) sau SCR (reducerea catalitică selectivă). Sunt multe dezbateri legate de cine câştigă bătălia: sistemul SCR sau EGCR. La EGCR este nevoie de un sistem de răcire mai performant, care să răcească 25-30% din gazele arse, care sunt reintroduse în motor, eventual se foloseşte şi o turbină dublă pentru introducerea aerului în galeria de admisie. Acestea necesită, evident, un consum de putere pentru acţionarea unui ventilator mare şi pentru circularea unei cantităţi mai mari de agent de răcire, necesită un ulei special (Low Ash Lube Oil) cu cenuşă redusă şi o frecvenţă mai mare a schimburilor de ulei şi filtre. De asemenea, la fiecare aproximativ 10 ore de funcţionare filtrul de particule trebuie regenerat circa 10-20 minute, ceea ce înseamnă un consum dublu de motorină pentru regenerare, filtrul de particule trebuie întreţinut (curăţat sau înlocuit) etc. În concluzie, consumul de combustibil este mai mare şi cheltuielile de operare la fel. Spunând „diesel only”, adică numai motorină (fără AdBlue) de fapt se ascund adevăratele părţi slabe ale sistemului. În general, se recomandă şi folosirea unor aditivi pentru motorină. New Holland a ales soluţia SCR, singura ce poate fi în continuare îmbunătăţită pentru încadrarea în cerinţele care vor deveni obligatorii din 2014 şi care are o serie de avantaje privind eficienţa motoarelor care folosesc această tehnologie. Motivul este, printre altele, că motorul foloseşte aer curat, care nu trebuie răcit şi recirculat şi nu are nevoie de filtre de particule şi de întreţinere printr-o tehnică specială. Consumul de combustibil poate fi redus suplimentar prin sistemul Cruise Control disponibil în timpul transportului rutier. Acest sistem reduce turaţia motorului în timpul transportului şi, implicit, consumul de combustibil. Seriile CX5000 şi CX6000 utilizează soluţia New Holland de treierare şi separare cu patru tobe, pentru cereale şi paie de cea mai bună calitate. Bătătorul şi contrabătătorul asigură extragerea celei mai mari părţi a boabelor din spice, iar postbătătorul conduce materialul la separatorul rotativ, care definitivează treierul şi face separarea forţată a boabelor din paie. Separatorul rotativ este ideal pentru recoltare în condiţii dificile şi în culturi cu un conţinut de umiditate mai mare. Ruloul pentru uniformizarea fluxului de paie, brevetat de New Holland, aruncă paiele pe scuturători, pentru performanţe îmbunătăţite de separare. Sistemul Opti-Thresh, bine cunoscut de la combinele CS şi CSX, a fost introdus şi la această serie. Pentru a face faţă unor condiţii diverse de treierat, contrabătătorul a fost realizat din două secţiuni, cea principală, cu unghiul de înfăşurare de 85° şi o extensie. În cazul în care recolta se treieră uşor, extensia se rabatează şi fluxul de material este împins mai rapid spre separatorul rotativ, iar la culturile care se treieră mai greu (ex. orzul), extensia se închide, mărind unghiul de înfăşurare al contrabătătorului la 111° şi asigurând o frecare mai agresivă între masa de material şi grătar, pentru extragerea boabelor. Această operaţie se realizează cu ajutorul unei manete aflate în exteriorul combinei. Sistemul Multi-Tresh modifică agresivitatea separatorului rotativ în funcţie de tipul de cultură. Într-o cultură mai umedă, poziţia grătarului se reglează mai aproape de separatorul rotativ, pentru ca separarea să fie mai agresivă şi a avea siguranţa că boabele sunt extrase din recoltă. În condiţii normale de recoltare, grătarul se poate îndepărta de separator, pentru ca energia consumată să fie mai redusă şi paiele să rămână cât mai intacte. Acest grătar se poate regla folosindu-se o manetă de pe partea laterală a maşinii. Sistemul Opti-Fan adaptează automat turaţia ventilatorului de curăţare în funcţie de pantă. Turaţia ventilatorului se reglează pe teren plan, iar când combina se deplasează în sus, în rampă, turaţia este redusă automat, pentru a se asigura că materialul nu merge prea repede peste sita superioară, cauzând pierderi, iar când combina se deplasează în jos, pe pantă, turaţia ventilatorului este crescută, pentru a preveni acumularea de material pe sită. Acest sistem nu necesită nici o acţiune suplimentară din partea operatorului, oferind o calitate mai bună a cerealelor şi pierderi reduse. Pe lângă configuraţia standard, stabilită ţinând cont de condiţiile specifice şi modul de lucru din ţara noastră, sunt disponibile şi câteva opţiuni, care trebuie specificate la lansarea comenzii. Standard la CX6090 şi opţional la modelele mici avem posibilitatea masurării umidităţii în timp real cu ajutorul unui senzor plasat în elevatorul de boabe, oferind în timp real operatorilor această informaţie pe monitorul IntelliView III. O altă opţiune este senzorul productivităţii, care măsoară continuu masa boabelor recoltate. Aceste informaţii pot fi descărcate şi utilizate în combinaţie cu software-ul New Holland pentru o agricultură de precizie, pentru a genera câmpuri de hărţi de recoltă, pe baza cărora se stabileşte reglajul maşinilor de fertilizat pentru a corecta calitatea solului şi a îmbunătăţi uniformitatea generală a culturilor. Când se lucrează pe terenuri înclinate, sistemul SmartSieve de compensare a pantei este ideal pentru uniformizarea masei de material pe site, evitând aglomerarea materialului. Pentru a îmbunătăţi acurateţea trecerilor şi pentru a reduce numărul de parcurgeri în câmp, combinele pot fi prevăzute cu sistemul SmartSteer de ghidare automată, care utilizează un scaner cu laser, montat sub platformă, care face distincţie între lanul recoltat şi cel nerecoltat. Acesta menţine în mod automat direcţia de deplasare, asigurând umplerea completă a hederului. În cazul recoltării porumbului, hederul poate fi echipat cu dispozitiv de orientare, care urmăreşte rândul de plante. În scopul reducerii timpului pentru conversia combinei când se trece de la cereale păioase la porumb sau floarea-soarelui, New Holland a realizat, ca opţiune, şi contrabătătoare din mai multe secţiuni, pe care le poate schimba un singur om. Timpul necesar pentru schimbarea acestora s-a redus de la câteva ore la doar 20 de minute. Pantele abrupte sunt asociate întotdeauna cu scăderea productivităţii şi cu creşterea pierderilor. Cu scopul de a sfida gravitaţia, producătorul a dezvoltat o versiune a combinei New Holland Laterale şi Hillside care lucrează intens în condiţii de deal. Opţiunea Laterale este disponibilă pe modelele CX5090 şi CX6090, oferind o orizontalizare laterală de până la 18%, pentru a asigura o distribuire uniformă a culturilor în maşină şi o curăţare şi tracţiune eficiente. Versiunea Hillside este ideală pentru operarea în condiţii extreme, permite orizontalizarea combinei de până la 38% şi elimină efectele deplasării pe pantă de la 30% la 10%. Această opţiune este disponibilă numai pentru modelul CX5090. De asemenea, include transmisie 4x4, cu motoare hidrostatice la puntea spate, pentru a menţine viteza de deplasare în pantă şi a permite o frânare mai eficientă. Specialiştii NHR Agropartners de la sediul central din Otopeni sau de la filialele proprii din Constanţa, Brăila, Iaşi, Cluj, Carei, Arad, Craiova, Giurgiu şi (în curând) Călăraşi Vă stau la dispoziţie pentru orice detalii. De asemenea, vă rugăm să ne vizitaţi la sediile noastre sau pe internet, la www.nhr.ro.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|