Impactul financiar asupra distribuitorilor de inputuri, în urma adoptării modificărilor la OUG 41/11/2024 Am primit pe adresa redacției scrisoarea transmisă de reprezentanții Asociației distribuitorilor de inputuri agricole din Romania către Ministrul agriculturii Florin Barbu, cu privire la impactul financiar asupra distribuitorilor de inputuri, în urma adoptării modificărilor la OUG 4. „Noi, distribuitorii de inputuri pentru agricultură, dorim să vă aducem la cunoștință efectele financiare asupra activității noastre, în urma adoptării OUG 4 si OUG 7. Mai exact, în urma consultărilor care au avut loc la sediul MADR, toate părțile au convenit asupra nevoii urgente de lichidate pentru domeniul agricol, pe tot lanțul valoric, pentru a putea fi achitate datoriile aferente activității agricole din anul 2024, dar și pentru a pregăti, în bune condiții, anul agricol 2025.
Așa cum am agreat în cadrul consultărilor, reprezentanții fermierilor, ai distribuitorilor și ai sistemului bancar, măsurile imediate sunt acelea de a aduce lichidate în sistem, pentru ca fermierii să își poată continua activitatea economică, dar și pentru ca distribuitorii să poată oferi în continuare credit comercial către fermieri, punând la dispoziție programe de finanțare prin care să își poată achita furnizorii și să își poată finanța continuarea activității economice. Orice întârziere în a găsi soluții de finanțare pentru distribuitori ne pune în situația de a nu mai putea oferi inputuri către fermieri în următoarea campanie agricola, cu efecte directe asupra înființării culturilor agricole pentru noul sezon, ar elimina capacitatea de finanțare a inputurilor către fermieri și ar cauza mari probleme de aprovizionare, având în vedere că peste 80% din inputurile necesare sunt produse în afara României, precum și în imposibilitatea de a ne onora participația către bugetul de stat. Vă rugăm să evaluați corect riscurile pe tot lanțul de producție și de distribuție al inputurilor agricole, să urgentați consultările pentru a găsi instrumentele corecte de finanțare a activității de distribuție, prin OUG 4, așa cum am agreat deja cu MADR, sau prin alte masuri legislative si programe de finanțare, pentru a putea accesa aceste finanțări până cel târziu la data de 15.12.2024, data de la care nu mai pot fi încheiate contracte de achiziție de inputuri în mod eficient, pentru a putea furniza soluțiile necesare pentru anul agricol 2025. La finalul lunii octombrie constatăm că ceea ce s-a semnat ca și acord de principiu, fie nu este încă disponibil ca instrument funcțional, fie nu este operațional în limitele agreate, atât fermierii cât și distribuitorii întâmpinând dificultăți financiare. OUG 4 a oferit suspendarea plaților către distribuitori, fără dobânzi și fără penalități, păstrând valoarea reducerilor comerciale ale fermierilor până la data de 31.12.2024, cu obligația achitării scadențelor din anul 2024, restante la plată. Însă la finalul lunii octombrie observăm că: - fermierii nu își pot achita într-un procent semnificativ aceste sume, neavând până astăzi resursele financiare necesare. - ajutorul pentru calamitate încă nu a fost plătit în conturile fermierilor, iar modul de calcul este unul care nu acoperă întreaga suprafață calamitată - plata subvenției încă nu a fost realizată - creditul fermierului, legiferat prin OUG 7 încă nu are disponibil plafonul agreat de 560.000 de euro. În aceste condiții, în care valoarea datoriilor de la fermieri către distribuitori a rămas la un nivel nesustenabil, distribuitorii se află astăzi în imposibilitatea de a pregăti campania agricola pentru anul 2025, pentru ca nu exista resurse financiare pentru a lansa comenzi către producători, având în vedere că facturile restante nu pot fi achitate, iar anumiți producători solicită plata în avans sau în termen de 30 de zile, pentru comenzi noi de inputuri. În același timp, ne aflăm în imposibilitatea de a ne achita plata creditelor către bănci, a obligațiilor de plată către ANAF și a datoriilor către producători, ceea ce ne pune în pericol existența, ca și companii, dar și în imposibilitatea de a primi reducerile din partea producătorilor, pe care să le acordam fermierilor. Creditul Fermierului, disponibil prin Cadrul Ucraina temporar de criză şi tranziție, valabil până la data de 31.12 2024, devine o misiune aproape imposibilă pentru majoritatea fermierilor, pentru a utiliza sistemul de creditare pentru plata datoriilor restante până la finalul anului 2024, pentru că până astăzi, 25.10, forma agreată nu este încă legiferată. În același timp, foarte mulți fermieri reclamă că nu sunt considerați a fi eligibili pentru finanțare, după evaluarea din sistemul bancar și nu pot accesa finanțări, chiar și cu garanția de stat. Astfel, aceștia nu vor avea posibilitatea de a-și achita datoriile restante nici acum, nici la final de an și nici la începutul anului. Pentru noi, ca și distribuitori, această situație de necolectare, ne aduce mari prejudicii și ne pune în imposibilitatea de a ne continua activitatea comercială, neavând resurse financiare pentru următoarea perioadă. Luând în calcul și impozitul impus de 1% pe cifra de afaceri, dar și celelalte taxe și impozite pe care trebuie să le achităm conform legii, nivelul dobânzii bancare de minim 8%, dar și apetența scăzută a sistemului bancar de a finanța domeniul agricol, precum și indicatorii slabi pe care îi avem datorită gradului slab de colectare, vă solicităm în regim de urgență, facilitarea unor instrumente de creditare pentru distribuitori, cu garanție de stat, așa cum am agreat cu dumneavoastră, în cadrul consultărilor de la MADR. În același timp, conform ultimelor informații prezentate în presă și conform declarațiilor dumneavoastră, există la data de azi, 28.10.2025, o propunere și consultări pentru un nou proiect legislativ care presupune plafonarea adaosului comercial. În cazul în care în acest proiect sunt incluse și inputurile agricole, vă rog să ne comunicați propunerea de proiect și data la care suntem invitați la consultări.”
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|