REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Case IH setează linia de demarcaţie pentru Europa la normele Stage V

15/7/2020

0 Comments

 
Picture
BOGDAN CONSTANTIN, PR & Communication Specialist Titan Machinery
​

Începând cu anul 2019, a intrat în vigoare noua legislaţie europeană ce vizează motoarele pentru maşinile non- rutiere (utilaje agricole şi pentru construcţii - n.r.). Se numeşte Stage V şi impune limite nu doar la nivelul masei de particule fine din gazele evacuate, ci şi în ceea ce priveşte numărul de particule per unitatea de energie produsă.
Astfel, noua legislaţie se aplică pentru utilajele mobile, industriale, acţionate cu motoare cu aprindere prin compresie (diesel) sau cu aprindere prin scânteie. Legislaţia din ce în ce mai strictă privind emisiile de gaze de evacuare este o încercare de a limita substanţele nocive din gazele evacuate de motoare alimentate cu combustibili fosili. Aceste substanţe includ oxizi de azot, monoxid de carbon, hidrocarburi şi particule fine.

În ceea ce priveşte tehnologia producătorului american Case IH şi a concernului CNH Industrial, care deţine această marcă, alinierea la aceste standarde de emisie a început cu lansarea unui nou tractor Case IH. Ca atare, producătorul american a construit primul tractor european cu motor Stage V: Case IH Optum. Apoi a urmat modelul noului Magnum AFS Connect, aşa cum se cunoaşte de la lansarea sa de anul trecut. Constructia modelului Magnum AFS Connect are la baza sa motorul de Stage V, produs de FPT Industrial, cel mai mare producător de motoare din lume, care face parte, de asemenea, din grupul CNH Industrial.

Din această primăvară şi-au făcut apariţia şi alte modele Case IH care beneniciază de motoare Stage V, precum Puma short wheelbase (ampatament scurt - n.r.), urmând ca din toamnă să avem ocazia să vedem modelul Maxxum Stage V. Conform planului iniţial elaborat înainte de pandemia cu coronavirus, începând de anul trecut, cu lansarea modelului Vestrum şi până la sfârşitul anului viitor, absolut toate modelele Case IH vor trece la Stage V. Tractoarele mari, articulate, Steiger şi Quadtrac vor începe să vină cu motoare de Stage V spre sfârşitul anului, pe măsură ce sunt comandate.

Din punct de vedere tehnic şi practic, Stage V nu va influenţa în niciun fel buna funcţionare a motorului, respectiv a utilajului. Pe de altă parte, operatorul nu miroase că motorul său nu este, de exemplu, de Stage V şi este de Stage IV. Ceea ce se tratează în plus la Stage V faţă de Stage IV este reducerea cu 40% a masei de particule de funingine pe care o aruncă motorul în atmosferă. Ca atare, în fumul de eşapament apar mult mai puţine microparticule diesel.

CNH a fost primul producător care a adus pe piaţă motoare care aveau numai SG, ca tehnologie antipoluare, adică motoare cu AdBlue, sau acel Stage IIIB. Această tehnologie nu avea nevoie de niciun filtru de particule. Deşi în momentul acela era o inovaţie privită cu scepticism, clienţii Case IH şi-au dat seama că merită să folosească AdBlue pentru că motorul nu avea niciun fel de obstacol sau „gâtuire“ a circuitului de aer pentru a i se reduce temperatura de combustie, nemaifiind astfel nevoie să piardă putere în circuitul de răcire suplimentar. Prin aceasta, producătorul Case IH creştea eficienţa motorului foarte mult. Case IH a fost primul producător de utilaje care a făcut acest lucru. Alţi producător de tehnică similară au considerat la acea vreme că nu este nevoie să-i „complice pe fermieri“, însă tractoarele acelea consumau enorm.

De la Stage IIIB la Stage IV, reducerea a fost foarte mare, cu aproape 80% a volumului de oxizi de azot. În ceea ce priveşte acest aspect, a fost un lucru foarte bine rezolvat de cei de la FPT Industrial, pe baza geometriei mixerului şi introducând un pic mai mult AdBlue. Această idee pe care au găsit-o - numai pe bază de flux de aer şi amestecarea gazului de eşapament cu AdBlue - s-a dovedit a fi genială, trecând astfel de la normele Stage IIIB la Stage IV. Inginerii Case IH au reuşit să facă acest lucru crescând cu numai 2,5-3 puncte procentuale consumul de AdBlue, până la 7,5-8% (valoare medie care a rămas neschimbată la Stage V - n.r.). Între Stage IV şi Stage V nu există nicio creştere a consumului de AdBlue. Consumul de AdBlue a rămas acelaşi, consumul de motorină în sarcină este acelaşi. Singurul lucru care se schimbă este că la Stage V s-a introdus un nou filtru pe circuitul de eşapament. Filtru care practic reduce hidrocarburile, particulele de funingine, le arde, le rupe în dioxizi de carbon şi le transformă în vapori de apă. Rămân întotdeauna în pereţii filtrului nişte microparticule. Aici găsim partea interesantă: din când în când, la motoarele de Stage V este posibil să vezi o regenerare a filtrului. Regenerare care s-a văzut pentru prima dată la modelul tractorului Optum, apoi am început să o vedem pe Puma long weelbase, o vedem pe Vestrum, iar acum, mai recent, pe Magnum AFS Connect. Această regenerare nu afectează în niciun fel utilajul, din simplul motiv că nu impiedică cu nimic funcţionarea motorului. Motorul funcţionează ca înainte, are acelaşi cuplu motor, are aceeaşi putere şi poate să funcţioneze la absolut orice turaţie. Singurul lucru pe care trebuie să-l facă operatorul este să nu oprească motorul pentru că atunci se poate derula regenerarea până la capăt şi trebuie să o repornească mai târziu. Regulile Stage V definite de Comisia Europeană se aplică tuturor ţărilor din cadrul Uniunii Europene, iar respectarea acesteia pică în răspunderea fiecărei autorităţi locale.
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


    NEWSLETTER

Mă abonez

SERVICII

SHOP AGRIMEDIA
Blog Revista AGRIMEDIA
Newsletter AGRIMEDIA
Știri AgriKultura.ro

PARTENERI

Emisiunea tv EUROFERMA
AgriculturaRomaneasca.ro

CONTACT

Formular de contact
Redacția
Corporate
Revista AGRIMEDIA - Agricultură. Fermă. Fermieri. Apare lunar din 2007. Informează-te la nivel european !
Copyright ©  AGRI MEDIA INVEST s.r.l. Toate drepturile rezervate. AGRIMEDIA ® este o marcă înregistrată.
Revista AGRIMEDIA

Termeni Și Condiții
Politica de Confidențialitate
Politica de Cookie
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE