REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Cum să faci marketing cu bani puțini

15/5/2023

0 Comments

 
Picture
​Oana Iftime este un profesionist cu 19 ani de experienţă în marketing. A lucrat în industrii competitive precum agribusiness, pharma, instalaţii pentru construcţii, electrocasnice, în afaceri de tip B2B şi B2C.
​Ce experiență ai acumulat în parcursul tău profesional?
Din perspectiva responsabilităților avute de-a lungul timpului, am o experiență complexă raportată la mixul de marketing: produs, politici de preț, promovare, publicitate, politici de distribuție de produs, planificare și cercetare, segmentare și targeting grupuri țintă, parteneriate, CSR. De asemenea, am peste 17 ani de experiență în resurse umane, programe de formare și instruire, managementul prin obiective, comunicare internă, recrutare și selecție. Am coordonat și dezvoltat programe de pregătire pentru tinerii fermieri și pentru angajații companiilor în care am lucrat.
De-a lungul carierei, am urmat cursuri de antreprenoriat, management și leadership, marketing și programare neurolingvistică. Sunt certificată în administrarea afacerilor, managementul resurselor umane și ca formator (trainer).
 
Când și de unde ai început?
Aveam 17 ani când am început să lucrez pentru părinții mei, care după Revoluție au pus pe picioare o afacere cu distribuție de încălțăminte. După facultate, în 2003, am început să lucrez ca Assistant Manager pentru directorul general al producătorului de electrocasnice Arctic, iar doi ani mai târziu mi s-a propus o poziție de Planning Specialist în departamentul de Marketing & Sales al companiei. Pentru mine a fost o oportunitate și o șansă extraordinară, de care am profitat, și așa a început cariera mea în marketing, pe care am dezvoltat-o continuu de atunci, cu pasiune și plăcere.
 
Work-life balance?
În domeniul marketing-ului și al comunicării suntem activi în permanență, astfel încât nu există o graniță oficială între cele două planuri. Odată cu antreprenoriatul, am reușit să fac schimbări radicale în programul meu de lucru, astfel încât reușesc să-mi petrec mai mult timp cu familia, mă bucur de zilele libere și am timp pentru micile mele plăceri.
 
Care au fost provocările acestor perioade?
Multe proiecte derulate în paralel, termene de predare strânse, resurse puține - mă refer la oameni, bani și timp, nu neapărat în această ordine. Timpul a fost și este o resursă prețioasă pentru mine, fiind prinsă mereu într-o cursă contracronometru, în care nu-mi permiteam să fac pauze, să mă opresc sau să mă odihnesc. Lucram la foc continuu.
În companiile pentru care am lucrat, bugetele de marketing au fost de multe ori limitate și, din acest motiv, am învățat să adopt cea mai potrivită strategie de marketing și comunicare pentru fiecare context în parte, să aloc cât mai eficient resursele financiare, să negociez cât mai bine contractele cu partenerii media și furnizorii de marketing. Am atras fonduri sau am găsit soluții pentru finanțarea activităților de marketing. Am implementat programe și proiecte complexe, am găsit soluții să fac marketing pe bani puțini și să obțin rezultate vizibile, măsurabile, de impact.
 
Ce ai învățat nou și cum te-ai adaptat schimbărilor?
Fiecare job a venit cu provocarea industriei în care intram. De fiecare dată, am citit și am învățat despre compania în care lucram, despre produse și servicii, despre piață, clienți, concurență. Acumulam informații, în paralel cu dezvoltarea activității de marketing de care eram responsabilă, cu lansarea și implementarea de proiecte și campanii. M-au ajutat mult background-ul de matematică și IT, gândirea analitică și un profil mai tehnic, poate mai puțin obișnuit pentru o femeie care lucrează în marketing și comunicare. Am învățat să-mi gestionez timpul cât mai bine, să lucrez eficient și repede, să fiu activă și concentrată la ce făceam, să gândesc și să găsesc soluții, să fiu productivă pe tot parcursul zilei. Mi-am creat modele, proceduri și le-am pus în practică, îmbunătățindu-le sau adaptându-le pe parcurs, ca să nu reinventez roata de fiecare dată când mă întâlneam cu același tip de proiect.
 
Povestește-mi te rog câteva informații despre activitatea ta curentă.
În ultimul an mi-am dezvoltat propria afacere și ofer servicii de marketing și comunicare partenerilor mei din agricultură, dar și din alte industrii: marketing management, PR & comunicare corporate, branding, marketing digital, marketing direct, campanii integrate de comunicare, custom publishing, evenimente, public affairs, training. Analizez de fiecare dată și propun clienților mei un mix de activități din categoriile menționate mai sus, în funcție de obiectivele lor de business și de nevoile de comunicare pe care le identific în cadrul primelor întâlniri cu ei.
 
Ce te-a determinat să intri în antreprenoriat?
Timp de aproape două decenii, mi-am construit o carieră în marketing și am acumulat o experiență consistentă și complexă în companiile în care am lucrat, prin proiectele pe care le-am implementat și datorită procesului continuu de învățare și dezvoltare. Anul trecut, când am luat decizia să plec pe cont propriu, conștientă fiind de ceea ce pot să fac și să ofer, mi-am dat seama că ajunsesem la nivelul la care doream să lucrez cu mai multe companii, să contribui mai mult, să mă implic în mai multe proiecte, și, în același timp, să iau decizii pentru mine, să pun în practică toate acele idei în care cred pentru dezvoltarea afacerii mele. Am decis să mă deschid spre alte oportunități, să plec pe această cale a antreprenoriatului în care să pot oferi experiența mea extinsă, cunoștințele și ideile mele, creativitatea și pasiunea mea. Și cred cu tărie în această cale.
 
Care au fost primii pași în a materializa întreaga ta experiență?
De la început am decis că vreau să lucrez cu companii din agricultură, pentru că aici mi-am desfășurat activitatea în ultimii opt ani și știu că este o nevoie acută de oameni de marketing specializați în această industrie. Mi-am făcut liste cu persoanele cu care vreau să mă întâlnesc, cu companiile cu care vreau să lucrez, am stabilit lista serviciilor pe care le ofer și mi-am făcut un site de prezentare. Am făcut un plan, am elaborat un buget de venituri și cheltuieli, am fost atentă de la început și mi-am planificat cât de repede mă dezvolt, ce resurse este nevoie să aloc, ce instrumente trebuie să accesez ca să-mi pot desfășura activitatea în bune condiții. Am semnat destul de repede primele contracte, lucru care mi-a permis după câteva luni să îmi formez o echipă din profesioniști cu multă experiență în Comunicare. Mai mult, în funcție de proiectele clienților, am colaboratori specializați în jurnalism, advertising, creație și grafică, webdesign.
 
Ce greșeli ai făcut și ce ai învățat din ele?
Ținând cont de ce ți-am povestit mai sus, despre entuziasmul și disponibilitatea mea la efort, ar trebui poate să spun ca Larry David, creatorul serialelor Seinfeld și Curb your enthusiasm: ”Domolește-ți entuziasmul, ia-o mai ușor!”. Dacă felul în care m-am poziționat față de muncă a fost o greșeală, ei bine nu mi-am învățat lecția. Pentru că nu pot altfel. E ca într-o relație de dragoste, nu poți pune frâu iubirii.
 
Ce te definește/ ce faci mai bine decât competiţia?
Lucrând de opt ani în agricultură, cunosc mediul de business, companiile, fermierii, profilul acestora, temele importante pentru agricultura din țara noastră, am identificat bariere și oportunități, deopotrivă de business, marketing și comunicare, bugete. Știu cum gândesc fermierii, care sunt lucrurile importante pentru ei, ce repere au, ce nevoi au și ce soluții așteaptă de la companii, de la autorități, știu care sunt cele mai importante surse de informare pentru ei atunci când își iau deciziile de achiziție și cât de mult contează pentru ei familia lor, afacerea lor, munca lor de-o viață. Am făcut studii cu sute de fermieri, am fost în ferme și am discutat direct cu ei, am stat de vorbă cu colegii din vânzări care mergeau în ferme, cu distribuitorii, cu jurnaliștii care ajung în ferme, am fost la evenimente în care am vorbit cu fermierii și cu oamenii de marketing sau de vânzări din alte companii, am intervievat sute de fermieri tineri, le-am citit cu luare aminte chestionarele de feedback. Am fost alături de fermieri în grupurile de lucru și la întâlnirile cu autoritățile naționale și europene, implicată activ în discuțiile cu ei, în lansarea unor programe, în redactarea documentelor de poziție. Sunt convinsă că toate acestea mă diferențiază ca specialist de marketing în agricultură și reprezintă, în același timp, premisele unor colaborări cu valoare adăugată pentru clienții mei.
 
Ce urmează?
Proiecte extraordinare pentru clienți extraordinari. Din agricultură și nu numai.
Desigur, lucrăm și vom iniția parteneriate cu companii și din alte industrii, însă deocamdată mă concentrez pe agricultură pentru că aici este „oceanul meu albastru”.
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


    NEWSLETTER

Mă abonez

SERVICII

SHOP AGRIMEDIA
Blog Revista AGRIMEDIA
Newsletter AGRIMEDIA
Știri AgriKultura.ro

PARTENERI

Emisiunea tv EUROFERMA
AgriculturaRomaneasca.ro

CONTACT

Formular de contact
Redacția
Corporate
Revista AGRIMEDIA - Agricultură. Fermă. Fermieri. Apare lunar din 2007. Informează-te la nivel european !
Copyright ©  AGRI MEDIA INVEST s.r.l. Toate drepturile rezervate. AGRIMEDIA ® este o marcă înregistrată.
Revista AGRIMEDIA

Termeni Și Condiții
Politica de Confidențialitate
Politica de Cookie
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE