”De ce avem așa de multe mere din Polonia? Pentru că este un mare exportator de carne de pasăre”1/2/2022 Anul trecut, Asociația Grupurilor și Organizațiilor de Producători Agricoli Fruleg a făcut o adresă către Consiliul Concurenței, semnalând politica hipermarketurilor privind importurile masive de fructe și legume proaspete, aspecte legate de prețurile acestor produse și alte probleme pe care le întâmpină producătorii români pe piață. Consiliul a răspuns Asociației Fruleg, cu detalii despre analiza realizată, doar că este vorba despre…carnea de pasăre! Probabil că și producătorii români de carne au făcut o astfel de adresă, dar la ei o fi ajuns răspunsul privind piața de fructe și legume. În plus, instituția subliniază motivele pentru care Polonia se bucură de o așa prezență pe piața noastră și din ce cauze România nu reușește să se impună cu produsele sale. Redăm ideile principale din documentul cu nr. 16022/ 20.12.202 trimis Fruleg. „Subiect: informare cu privirea la concluziile analizei efectuate de Consiliul Concurenței cu privire la impactul comercializării de produse agroalimentare din Polonia, în special a cărnii de pasăre, asupra producătorilor români, din perspectiva regulilor de concurență.
Stimate domnule președinte, Ca urmare a aspectelor semnalate de dvs. referitoare la faptul că pe piața comercializării de produse agroalimentare există anumite disfuncționalități, în sensul că produse agroalimentare din Polonia, în special în ce privește carnea de pasăre. • România are o productivitate scăzută. (…) productivitatea sectorului agricol este foarte scăzută, datorită problemelor structurale acumulate în timp (infrastructura rutieră deficitară, lipsa cadastrării terenurilor agricole, grad foarte scăzut de acoperire a sistemelor de alimentare cu apă și canalizare/irigații, lipsa pregătirii profesionale corespunzătoare a capitalului uman, cadrul legislativ impredictibil). • Polonia este unul dintre principalii exportatori de carne de pasăre ai UE. Sectorul cărnii de pasăre este unul dintre sectoarele cele mai dinamice ale economiei alimentare din Polonia. În ultimii ani producția de păsări de curte este în creștere, fiind determinată nu numai de consumul intern, ci și de dezvoltarea dinamică a exportului. • Polonia este al doilea Stat Membru al UE ca performanță în exportul intracomunitar, cu o cotă la carnea de pasăre de 24,2%, doar puțin în urma Olandei (24,9%). În ultimii ani Polonia și-a consolidat poziția pe piața Uniunii Europene, devenind, din 2014, lider în producția de carne de pasăre pe piața Uniunii Europene. Până la 75% din exporturile Poloniei vizează comerțul intracomunitar, cel mai important beneficiar fiind Germania, urmată de Olanda, Belgia, Franța. • Polonia a implementat în decursul timpului mai multe mecanisme și programe de sprijin al producătorilor polonezi, fapt ce a condus la o bună dezvoltare a economiei (atragerea de fonduri europene în procent de 90%, promovarea la export a produselor agroalimantare poloneze, înființarea Bursei de Mărfuri Poloneze etc). • Agricultura poloneză și prelucrarea agroalimentară au fost modernizate și adaptate la standardele ridicate de producție ale Uniunii în domeniul siguranței, calității și impactului asupra mediului. În prezent, aprox. 80% din exporturile agroalimentare poloneze sunt listate în preferințele consumatorilor din țările UE. • Nu există scheme de sprijin specifice acordate producătorilor polonezi în detrimentul producătorilor români, însă este binecunoscut faptul că Polonia a fost totdeauna în topul țărilor care au atras fonduri europene. • Importul comunitar de carne de pasăre din Polonia, în perioada 2019-2020, a reprezentat 2,44%, respectiv 4,56% din producția românească, aceste cantități nefiind de natură să afecteze piața românească. • Nu s-au identificat aspecte de natură anticoncurențială pe piața comercializării cărnii de pasăre. Analiza nu a evidențiat elemente de natură să susțină practicarea, pe teritoriul României, de către producătorii din Polonia a unor prețuri sub costurile de producție. Așa cum rezultă din datele publicate de Comisia Europeană, Polonia a raportat prețuri medii mai mici față de România pe perioade lungi. Este binecunoscut faptul că, dincolo de caracterul ilegal, practicarea unor prețuri sub costurile de producție pe perioade lungi de timp ar conduce la ieșirea unei întreprinderi de pe piață. Comercializarea cărnii de pasăre din Polonia, la prețuri mai mici față de prețurile producătorilor români este doar rezultatul liberei concurențe manifestate pe piața internă, ceea ce nu poate fi decât în interesul consumatorului final. Astfel, problemele semnalate de producătorii români cu privire la comercializarea de produse agroalimentare din Polonia, în special a cărnii de pasăre, nu au, din informațiile disponibile, cauze anticoncurențiale, cel mai probabil, așa cum rezultă și din susținerile reprezentanților sectorului, acestea fiind generate de: lipsa promovării susținute la export a producătorilor români; lipsa promovării calității produselor românești; control insuficient la destinație cu privire la prospețimea cărnii, contaminarea loturilor provenite din Polonia; lipsa organizării producătorilor români sub formă de clustere (asociații); proceduri de accesare a ajutoarelor de stat greoaie și complexe, informațiile fiind diseminate ineficient la nivelul fermierilor mici.” Reprezentanții Fruleg au dorit să menționeze faptul că anul acesta au avut deja mai multe discuții cu Ministerul Agriculturii, unde, spun ei, au găsit deschidere la un dialog real și încercarea de a găsi împreună soluții la problemele semnalate de ei. Roxana Drăghici
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|