REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Gestionarea stresului abiotic la plantele de cultură

15/4/2021

0 Comments

 
Picture
Subiectul a fost abordat de specialiştii Syngenta în cadrul webinarului organizat pe 2 aprilie a.c. - manifestare care a încheiat seria evenimentelor digitale organizate de companie în această primăvară.
Factorii externi, abiotici, provoacă stres plantelor de cultură, iar incidenţa acestora, pe fondul schimbărilor climatice, creşte în fiecare an. Seceta, arşiţa, frigul, alternanţa temperaturilor, radiaţiile solare, grindina, salinitatea solului etc. sunt unii dintre factori şi afectează potenţialul genetic al soiurilor şi hibrizilor cultivaţi. „Fermierii observă cel mai bine efectele încălzirii globale, iar în agricultură schimbările climatice au un impact major. Nu este an în care să nu ne confruntăm cu incidenţa stresului abiotic la culturile agricole“, a precizat în deschiderea evenimentului Ionuţ Nae, marketing manager pentru protecţia culturilor de porumb şi oleaginoase al Syngenta. Pentru fermierii români anul trecut a fost cel mai recent exemplu pentru felul în care condiţiile meteo nefavorabile pot afecta culturile agricole. Seceta şi temperaturile ridicate din majoritatea regiunilor din România au scăzut nivelul producţiilor la principalele culturi de câmp: porumb, floarea-soarelui, rapiţă şi cereale păioase, iar în anumite zone acestea au fost calamitate.

La nivel global, potrivit lui Ştefan Dragoş, manager controlul bolilor pentru Europa în cadrul companiei, seceta cauzează pierderi de producţie în valoare de 68 mld. dolari. Dacă la acestea se adaugă 
şi cele provocate de celelalte fenomene meteo nefavorabile, se ajunge la pierderi de producţie în valoare de 200 mld. dolari. „Când plantele sunt supuse stresului cauzat de factorii abiotici, în interiorul lor se înregistrează un deficit hidric. Acesta generează probleme foarte mari la nivelul metabolic al plantei, producţia se diminuează, iar în cazuri extreme planta se opreşte din dezvoltare“, a concluzionat Dragoş.

„Trebuie să ne adaptăm“, a afirmat Ionuţ Nae, iar fermierii trebuie să folosească toate metodele pentru a lupta cu efectele nefavorabile ale schimbărilor climatice. Alegerea geneticii potrivite în funcţie de condiţiile din fermă, tehnologia aplicată, efectuarea măsurilor agrotehnice şi fitotehnice corespunzătoare, precum şi experienţa fermierului contribuie la minimizarea riscului cauzat de factorii abiotici cu impact negativ asupra producţiei şi rentabilităţii. Potrivit managerului de produs, o altă măsură care nu trebuie neglijată este prevenţia: „Ea reprezintă cheia succesului“. Astfel, înainte de apariţia condiţiilor de stres, Syngenta recomandă folosirea unui produs inovator, valabil în oferta comercială începând din acest sezon, şi anume Quantis. Acesta este un produs de origine naturală, realizat în urma fermentării trestiei de zahăr şi îmbogăţit cu substanţe nutritive. Conţine carbon organic, potasiu, calciu, macro- şi micronutrienţi, precum şi aminoacizi (inclusiv aminoacizi liberi). Este un produs care creşte productivitatea plantelor, minimizând pierderile de producţie cauzate de factorii abiotici. „În spatele produsului stă o cercetare amplă, întinsă pe 7 ani. Testele nu au fost efectuate doar în România sau Europa, ci la nivel global. Până în prezent s-au făcut peste 1.100 de teste atât în laborator, cât şi în câmp. A fost aplicat în diverse condiţii pedoclimatice, precum şi în fenofaze diferite pentru a înţelege foarte bine care este momentul optim de aplicare a produsului în vederea obţinerii rezultatelor dorite“, a spus Nae. În România, soluţia este omologată pentru culturile de porumb, floarea-soarelui, rapiţă şi cereale păioase, iar doza de aplicare este de 2 l/ha. Produsul are rolul de a întări sistemul imunitar al plantelor, prevenind stresul provocat de secetă sau alţi factori externi. Planta suferă mai puţin şi îşi menţine aparatul foliar verde mai mult timp.

Pentru obtinerea unor rezultate bune, aplicarea produsului se face cu câteva zile înainte de manifestarea factorilor abiotici negativi. De regulă pentru depistarea momentului optim de efectuare a tratamentului se consultă prognoza meteorologică. Specialistul a explicat rolul pe care îl joacă fiecare element prezent în compoziţia produsului. De exemplu, carbonul organic reglează presiunea osmotică, potasiul menţine deschiderea stomatelor şi permite absorbţia apei şi a nutrienţilor, iar calciul contribuie la stabilizarea procesului de respiraţie. Biostimulatorul are următoarele efecte în cultura în care a fost aplicat: îmbunătăţeşte fotosinteza, reduce senescenţa 
şi temperatura internă a plantei, menţine plantele verzi şi permite proceselor esenţiale din plantă să rămână la un nivel optim şi constant, securizează producţia scontată prin diminuarea stresului cauzat de factorii abiotici.

La cultura de porumb, momentul de aplicare este începând cu faza de opt frunze până la apariţia paniculului, iar la floarea-soarelui începând din faza de 6-8 frunze până la preînflorire. La cultura de rapiţă se aplică în toamnă când plantele au deja patru frunze, iar în primăvară înainte de începutul înfloritului. La cultura de cereale păioase se aplică de la începutul alungirii tulpinii până la frunza stindard. Pe lângă rolul de a proteja plantele de factorii de stres produsul asigură şi sporuri de producţie.

Ana IONIŢĂ
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


    NEWSLETTER

Mă abonez

SERVICII

SHOP AGRIMEDIA
Blog Revista AGRIMEDIA
Newsletter AGRIMEDIA
Știri AgriKultura.ro

PARTENERI

Emisiunea tv EUROFERMA
AgriculturaRomaneasca.ro

CONTACT

Formular de contact
Redacția
Corporate
Revista AGRIMEDIA - Agricultură. Fermă. Fermieri. Apare lunar din 2007. Informează-te la nivel european !
Copyright ©  AGRI MEDIA INVEST s.r.l. Toate drepturile rezervate. AGRIMEDIA ® este o marcă înregistrată.
Revista AGRIMEDIA

Termeni Și Condiții
Politica de Confidențialitate
Politica de Cookie
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE