Prin producerea de sămânţă hibridă, Pioneer a revoluţionat modul în care se făcea agricultură16/3/2016
În 1926, Henry Agard Wallace, viitor ministru al agriculturii şi vicepreşedinte al SUA în timpul administraţiei Franklin D. Roosevelt, a fondat, împreună cu un mic grup de investitori locali din statul Iowa, o afacere în domeniul agricol. Era o epocă în care abia începuseră cercetările asupra procesului de hibridare la porumb, iar fermierii cultivau, în general, sămânţă din recolta obţinută în anul anterior. Wallace a avut o extraordinară intuiţie şi încredere în posibilitatea de a ameliora cultura porumbului prin încrucişări între linii selecţionate, ca şi în valoarea de piaţă a noilor produse. Firma a fost înfiinţată exclusiv pentru dezvoltarea şi producerea de sămânţă hibridă, de aceea a numit-o „Hi-Bred Corn Company“. „Pioneer“ a fost adăugat titulaturii firmei la mijlocul anilor ´30. Un moment de referinţă în dezvoltarea companiei a fost organizarea de către Nelson Urban a unei reţele de agricultori - agenţi de vânzări, sistem practicat şi azi de Pioneer. În primul an, firma a produs aproximativ 25 de tone de sămânţă de porumb, din care a vândut aproximativ 16,5 tone, un rezultat care a propulsat-o pe o traiectorie ce avea să rămână de neegalat până în prezent. În anul 1949, vânzările anuale ale firmei de porumb Pioneer în America de Nord depăşeau un milion de saci. Compania îşi schimbă numele în Pioneer Hi-Bred International în anul 1970, iar trei ani mai târziu, Pioneer este listată la bursă. Începe, printr-o serie de achiziţii, să obţină linii de soia, bumbac şi îşi dezvoltă propriile suşe de bacterii pentru producţia de inoculanţi. În anul 1982, vânzările anuale depăşesc 10 milioane de unităţi şi devine, astfel, lider global. Odată cu anul 1995, firma intră într-o nouă epocă: este listată la Bursa de Valori din New York, iar în 1997 DuPont cumpără 20% din Pioneer, pentru ca în 1999 să o preia în întregime. De altfel, în 2012, numele firmei se schimbă în DuPont Pioneer. În România, primii hibrizi de porumb Pioneer au pătruns în anii ´70. Prima reprezentanţă comercială a fost deschisă la Bucureşti în 1992. Compania s-a extins pe piaţa autohtonă şi şi-a consolidat o reputaţie de lider în furnizarea de seminţe de calitate la culturile de importanţă pentru agricultura românească, şi anume: porumb, floarea-soarelui, rapiţă şi soia. Din 2015, Pioneer România este o unitate de business independentă.
De-a lungul deceniilor, fidelă viziunii fondatorului În cadrul evenimentului, dl Paolo Barbieri, director regional pentru Europa, a vorbit despre prezenţa DuPont Pioneer pe continentul european şi valorile fundamentale după care compania îşi ghidează activitatea. Printre acestea se numără respectul pentru oameni şi mediul înconjurător, siguranţa şi calitatea în procesul de producţie, inovaţie, şi nu în ultimul rând, integritate şi etică. În Europa, Pioneer este prezentă în 42 de ţări, are 1.200 de angajaţi şi 1.600 de promotori. Deţine 21 de birouri, 20 de staţiuni de cercetare şi şapte unităţi de procesare a seminţelor. Mesajul pe care a dorit să-l transmită dl Barbieri a fost acela că, în contextul creşterii demografice şi a cererii crescute de alimente, „bazele de creştere ale agriculturii rămân puternice“. „Ne asumăm şi noi o parte din sarcina dificilă de a hrăni lumea“, a afirmat acesta. Întrebat despre cum vor evolua preţurile la materiile prime, directorul regional a afirmat că nu poate oferi o prognoză pe termen scurt şi mediu, însă pe termen lung există baze solide pentru creşterea preţurilor, iar România se află într-o zonă favorabilă deoarece fermierii sunt competitivi şi în această regiune nu au fost fluctuaţii mari de preţuri. Prezentă în fermele performante Conform datelor Eurostat prezentate în cadrul conferinţei, numărul fermierilor din România a scăzut cu aproximativ 20% în intervalul 2003-2013, iar numărul fermelor cu suprafaţa de peste 100 ha a crescut cu 27%. „Această informaţie ne spune că agricultura din România devine mai competitivă, încep să se aplice tehnologii, iar Pioneer este prezentă, prin produsele sale, în fermele unde se face tehnologie. În cei 24 de ani de când Pioneer există pe piaţa din România în mod oficial, putem să ne lăudăm că am contribuit semnificativ la creşterea producţiei medii de porumb la hectar şi nu numai“, a susţinut dna Maria Cîrjă, marketing manager România şi Republica Moldova DuPont Pioneer. Spre deosebire de alte ţări europene, România continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte producţia pe unitatea de suprafaţă. În 2014, producţia medie la porumb a fost de 4,8 t/ha, iar la floarea-soarelui de 2,2 t/ha. „Evoluţia suprafeţelor cultivate cu porumb în ţara noastră este una sinuoasă, fără scăderi sau creşteri bruşte, situându-se în jurul a 2,5 milioane de hectare. Importantă pentru noi este însă suprafaţa cultivată cu sămânţă certificată, la care sesizăm o creştere anuală cuprinsă între 50.000 şi 100.000 ha“, a spus dna Cîrjă. În SUA, la începutul celui de-al doilea Război Mondial, 90% din porumbul cultivat în Cordonul Porumbului era din sămânţă hibridă. Mai aproape de România, în ţara vecină Bulgaria, încă din 1997 se seamănă numai sămânţă certificată. La cultura de rapiţă, recolta medie obţinută la hectar este, potrivit reprezentanţilor Pioneer, mulţumitoare, de 2,3 t/ha în 2014. Reprezentantul de marketing al companiei a vorbit în cadrul prezentării sale şi despre evoluţia preţurilor la culturile de porumb şi rapiţă, precizând faptul că nimeni nu poate să prevadă trendul preţurilor la cereale. În februarie 2016, preţul de valorificare al porumbului a fost de 149,50 euro/t, iar la rapiţă de 375 euro/t. „Fermierii au început să se informeze, să-şi facă foarte atent calculele şi să-şi planifice rotaţia culturilor agricole şi în funcţie de evoluţia pieţei“, a spus aceasta. Preţurile sunt influenţate şi de evoluţia condiţiilor climatice. Un exemplu în acest ses este seceta din anul 2007 când producţiile au scăzut semnificativ, iar o tonă de porumb costa 265 de euro. „Din păcate, România se află într-o zonă puternic afectată de seceta pedologică, dar şi de cea atmosferică. Porumbul are cea mai mare nevoie de apă la înflorire şi la umplerea boabelor deoarece atunci sunt momentele cele mai critice. Pentru ţara noastră, prognoza arată o creştere a temperaturilor cu 4-4,5 grade Celsius şi o scădere a precipitaţiilor cu 40%. Pentru a veni în întâmpinarea acestor fenomene, Pioneer şi-a propus să rămână lider în combaterea secetei, prin tehnologiile dezvoltate, şi să încurajeze creşterea suprafeţelor cultivate cu porumb în zonele de risc, România fiind una dintre ele.“ Irigaţiile pot contribui la lupta împotriva secetei, însă România dispune de o suprafaţă mică amenajată în acest sens, anul trecut fiind irigate circa 100 mii ha ocupate, în special, cu loturi semincere. Spania este ţara care poate să irige 100% din suprafaţa agricolă. Creare de valoare pentru fermieri Progresul realizat de ştiinţă în dezvoltarea de noi hibrizi sau varietăţi genetice, care să întrunească în acelaşi timp caracteristicile cerute de fermieri, de piaţă, precum productivitate, constanţa în producţie, şi, mai nou, toleranţa la secetă, este de necontestat. Dacă în trecut pentru obţinerea unui hibrid erau necesari 7-8 ani, astăzi, cu ajutorul noilor metode genetice, acesta se obţine într-un singur an. Gama hibrizilor de porumb Optimum AQUAmax, dezvoltată de Pioneer după 50 de ani de cercetare, se deosebeşte, în principal, prin toleranţa ridicată la secetă. „În portofoliu avem 10 hibrizi AQUAmax, care aparţin diferitelor grupe de maturitate şi pot fi cultivaţi în toate zonele de cultură a porumbului din ţara noastră. La floareasoarelui am lansat, în urmă cu doi ani, gama Protector, cu rezistenţă genetică la lupoaie şi mană. În România, suntem pe locul 1 la porumb dar şi la floarea-soarelui. Peste 400 mii ha cultivate cu floareasoarelui sunt cu sămânţă Pioneer. Hibrizi precum P64LE25, P64LE99, P64LC53 sau P64LC108 asigură cele mai mari producţii. Nu au concurenţă. La rapiţă ne aflăm pe locul 2, dar în următorii 2-3 ani ne-am propus să ocupăm şi la această cultură poziţia de lider. Ca noutate, la cultura de rapiţă vom lansa hibrizi cu rezistenţă genetică la sclerotinia, ceea ce înseamnă o premieră pe piaţa românească“, a susţinut dna Cîrjă, marketing manager România şi Republica Moldova. Pe lângă produsele performante pe care compania le dezvoltă, aceasta pune la dispoziţia fermierilor o serie de servicii agronomice pentru a le oferi sprijin în activitatea de producţie. „Nu vindem doar seminţe, noi vindem tehnologii“, a precizat dl Jean Ionescu, commercial unit manager România şi Republica Moldova DuPont Pioneer. Acesta a afirmat că 75% din vânzările înregistrate în România sunt realizate la categoria produselor premium. „Este un semn că fermierul român se îndreaptă spre inputuri valoroase, spre tehnologie. Recomandarea mea este să se bazeze pe cea mai performantă gamă de produse. Avem la comercializare hibrizi rustici, de genetică mai veche, la un preţ cu 50-60% mai mic decât la categoria premium, dar aceştia pierd semnificativ în faţa gamei de hibrizi AQUAmax“, a completat dl Ionescu. Potrivit acestuia, diferenţele de producţie pot fi chiar şi de 1 -1,5 t/ha. Seminţe de înaltă valoare genetică Întâlnirea s-a încheiat cu vizitarea staţiei de procesare, iar cel care ne-a condus şi ne-a oferit informaţii a fost dl Marian Antoniu, production manager. Potrivit acestuia, în cadrul staţiei se procesează echivalentul a 1,6 milioane de saci de porumb, ceea ce înseamnă o suprafaţă cultivată cu loturi de hibridare cu porumb de 12.000 ha. În privinţa florii-soarelui, staţia procesează circa 250.000 de unităţi, adică recolta rezultată de pe o suprafaţă de 2.000 ha. Anul trecut, Pioneer România a început procesarea seminţei de soia, aceasta fiind obţinută de pe o suprafaţă de 200 ha, iar pentru 2016 planul companiei este să mărească producţia de soia. În activitatea producerii de sămânţă, numărul fermierilor cu care colaborează compania depăşeşte 100, iar principalele criterii după care sunt selectaţi, conform managerului de producţie, sunt productivitatea şi seriozitatea. Compania poate să ofere suport tehnic colaboratorilor săi, având în dotare circa 40 de maşini de castrat. Totodată, toate verigile importante din perioada de vegetaţie sunt atent supravegheate de către un inginer agronom Pioneer. „Răspunderea privind puritatea genetică le aparţine fermierilor colaboratori. La loturile de hibridare, dacă ai ratat anumite etape tehnologice, câştigul este zero, în condiţiile în care costul inputurilor este mai mare decât cel de la culturile comerciale. În lotul de hibridare, toate lucrările sunt importante. Trebuie să pregăteşti bine terenul pentru semănat, să ai grijă să conservi apa în sol, să semeni rapid astfel încât planta să nu prindă în perioada înfloritului temperaturi mari care pot afecta semnificativ polenizarea. Dacă paşii tehnologici sunt făcuţi cât mai bine, câştigul este semnificativ“, a afirmat dl Antoniu. „Anul trecut a fost destul de dificil, însă am reuşit să obţinem printre cele mai bune producţii din Europa, la nivel de companie. Majoritatea partenerilor cu care lucrăm se află în zona de sud-est a ţării, astfel încât produsele să fie cât mai aproape de staţia de procesare. Timpul pe care trebuie să-l petreacă, de exemplu, porumbul verde în camion trebuie să fie cât mai mic. La momentul actual, infrastructura din România încă nu este atât de mulţumitoare încât să ne facă să ne ducem spre alte zone ale ţării. Au fost şi ani când colegii noştri din Ungaria au avut loturi semincere cu fermerii din judeţul Timiş - fermieri care au cel mai înalt grad de agrotehnică şi dispun de sisteme de irigaţii. În opinia mea, irigaţia în agricultură reprezintă garanţia profitului şi ar trebui să devină o prioritate naţională“, a menţionat managerul de producţie. Staţia de procesare de la Afumaţi se întinde pe o suprafaţă totală de 15 ha, incluzând unitatea de cercetare şi clădirea cu birouri. În prezent, Pioneer Hi-Bred Seeds Agro SRL (firma de producere seminţe) şi Pioneer Hi-Bred România SRL (firma de comercializare) au împreună 130 de angajaţi, iar în campaniile de recoltare, în funcţie de volumul de muncă, la staţia de la Afumaţi lucrează peste 300 de angajaţi sezonieri. Staţia de procesare a fost inaugurată în anul 2002, iar investiţia a depăşit, în prezent, 60 milioane de dolari. Cea mai mare parte a seminţelor sunt furnizate pieţei interne, dar aprovizonează şi alte pieţe regionale, precum Republica Moldova, Ucraina şi Rusia. În Europa, DuPont Pioneer deţine şapte staţii de procesare sămânţă, iar cea din România este a doua ca mărime şi una dintre cele mai performante. Un parteneriat cu mass-media În cadrul întâlnirii, a fost lansat conceptul de Media Club în România, care presupune un dialog constructiv şi o colaborare strânsă între companie şi jurnalişti. Conceptul funcţionează în Europa, iar informaţii privind acest parteneriat au fost oferite de dna Cristina Cionga, director pentru Afaceri Publice şi Guvernamentale Europa Centrală DuPont Pioneer, şi dl Jozsef Maté, communications manager Europa. Pentru reprezentanţii presei, o surpriză plăcută a fost primirea unor trofee în formă de ştiulete de porumb, iar înmânarea lor a fost realizată de dna Maria Cîrjă, marketing manager România şi Republica Moldova DuPont Pioneer. Ana IONIȚĂ
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
|