REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Solul şi utilajele agricole

15/4/2019

0 Comments

 
Picture
Solul reprezintă o resursă preţioasă pentru fermieri, iar compactarea acestuia este un fenomen pe care cu greu îl pot gestiona, având în vedere traficul destul de mare de utilaje agicole din câmp, greutatea acestora şi sistemul de lucrări pe care nu-l pot schimba fără realizarea unor investiţii semnificative în tehnică agricolă modernă.

Cu cât solul prezintă un grad de compactare mai mare, cu atât efectele negative cresc asupra costurilor de producţie şi recoltelor. Compactarea determină înrăutăţirea stării fizice a solului, în care creşterea plantelor de cultură este afectată din cauza creşterii rezistenţei la penetrare a solului, scăderii capacităţii de drenare şi a porozităţii. Când se efectuează lucrări de pregătire a patului germinativ, solul compactat prezintă o rezistenţă specifică, cauzând astfel creşteri ale consumului de combustibil. Diminuarea compactării solului se poate realiza prin diverse metode precum utilizarea corectă a maşinilor agricole în câmp, balastate optim şi cu o presiune corespunzătoare în anvelope. Aşadar, maşinile agricole trebuie reglate corespunzător pentru a beneficia de tot ceea ce ele pot oferi, iar balastarea este unul dintre factorii importanţi pentru lucrul în câmp, dar şi pentru transport. Dacă tractorul nu este balastat corect, rezultă o patinare foarte mare, iar dacă are loc o suprabalastare, observăm o creştere a consumului de combustibil şi depăşirea greutăţii maxime a utilajului. De regulă, maşinile agricole vin lestate din fabrică, însă în câmp este necesară o balastare corectă.

O amprentă bună la sol

Pentru a lucra corespunzător solul, maşinile agricole trebuie să aibă o presiune optimă în anvelope. În câmp, marea majoritate lucrează cu o presiune prea mare în anvelope şi pentru a avea o amprentă bună la sol aceasta trebuie scăzută, la 0,8-0,9 bari. Pentru transport, se recomandă o presiune mai mare, de 1,61,8 bari, pentru a nu avea amprentă mare la sol şi a scădea rezistenţa la înaintare. Roţile tractoarelor intră în contact direct cu solul şi de aceea trebuie să le acordăm importanţă. Calitatea anvelopelor agricole depinde de capacitatea acestora de a susţine sarcini foarte mari, la presiuni scăzute, potrivit reprezenţanţilor Michelin. De fapt, presiunea din anvelope este aproape aceeaşi cu presiunea medie exercitată pe sol (de exemplu, dacă presiunea unei anvelope este de 1 bar - presiunea exercitată pe sol de anvelopă este de aproximativ 1 kg/cm2). Astfel, cu cât presiunea anvelopei este mai mare, cu atât presiunea exercitată pe sol este mai mare, rezultatul fiind compactarea solului şi formarea de făgaşe. Compactarea solului este amplificată de patinarea anvelopei agricole, deci tracţiunea este extrem de importantă pentru limitarea acestui fenomen. Compania Michelin, dar şi altele, a dezvoltat anvelope agricole care permit reducerea considerabilă a compactării solului şi îmbunătăţirea tracţiunii maşinilor agricole. Printre recomandările sale se regăsesc alegerea anvelopelor radiale în defavoarea celor diagonale, precum şi alegerea celor late pentru a reduce presiunea pentru aceeaşi sarcină. Pentru a atinge performanţele oferite de tehnica agricolă nouă, se recomandă ca la toate lucrările agricole să se aleagă modul complet auto sau full auto. Sunt uneori situaţii în câmp (solul este foarte uscat) când este mai bine să se lucreze în modul manual sau personalizat, operatorul putând, în ultimul caz, să seteze o turaţie maximă a motorului şi să aleagă viteza de deplasare. O atenţie sporită trebuie acordată şi implementelor cu care lucrează, de obicei, tractoarele şi reglajelor acestora astfel încât compactarea să fie redusă şi tracţiunea îmbunătăţită. Din ecuaţie nu poate lipsi nici factorul uman astfel încât performanţele maşinilor agricole să fie atinse. Este important ca operatorul să fie bine pregătit şi conştiincios pentru a lucra cu maşinile agricole în mod optim şi astfel performanţa utilajelor va creşte, iar consumul de motorină va fi redus.

Ana  IONIŢĂ
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


    NEWSLETTER

Mă abonez

SERVICII

SHOP AGRIMEDIA
Blog Revista AGRIMEDIA
Newsletter AGRIMEDIA
Știri AgriKultura.ro

PARTENERI

Emisiunea tv EUROFERMA
AgriculturaRomaneasca.ro

CONTACT

Formular de contact
Redacția
Corporate
Revista AGRIMEDIA - Agricultură. Fermă. Fermieri. Apare lunar din 2007. Informează-te la nivel european !
Copyright ©  AGRI MEDIA INVEST s.r.l. Toate drepturile rezervate. AGRIMEDIA ® este o marcă înregistrată.
Revista AGRIMEDIA

Termeni Și Condiții
Politica de Confidențialitate
Politica de Cookie
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE