REVISTA AGRIMEDIA
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE

articole

Spumantele românești din Măgura Șimleului, o poveste de peste 200 de ani

1/4/2024

0 Comments

 
Picture
​În Șimleul Silvaniei, din județul Sălaj, producerea de spumante are o tradiție îndelungată. Aici, din pasiune și dragoste pentru locurile natale, familia Dregan preia plantația de pe stânca Măgurii și se specializează pe producția de spumante după metoda Champenoise. ”Atunci când natura te binecuvântează cu o comoară, trebuie să o împarți cu întreaga lume” este invitația cu care își întâmpină ei vizitatorii pe pagina web.
​Povestea podgoriei începe în 1820, când proprietarii de atunci ai domeniului au început săparea pivnițelor în stânca Măgurii Șimleului, în scopul păstrării și învechirii vinurilor. Primii 100 m au fost săpați manual, de către o echipă de italieni cioplitori în piatră. În 1948 proprietatea a fost naționalizată, iar specialiști enologi au descoperit că pivnițele dispun de condiții deosebite pentru fermentarea spumantelor, astfel că în 1960 au fost demarate lucrările de extindere a pivnițelor. Paisprezece ani mai târziu, galeriile au ajuns la o lungime de cca 3,5 km. Începând cu 1974, aici a avut loc producția vinului spumant după metoda Champenoise, (fermentarea vinului în sticlă). În această perioadă, plecau anual spre export 4.000.000 de sticle către Germania, Rusia, Polonia și chiar Franța, un moment istoric de o importanță majoră și un record fără precedent pentru România de atunci.
Povestea Silvania continuă cu preluarea administrației acesteia de către familia Dregan, Delian Nicolae și Claudia, actualii proprietari ai Domeniului Silvania, contribuind la renașterea brandului și la creșterea calității și a prestigiului vinurilor românești, atât pe plan național, cât și pe plan internațional. 
Picture
​Spumantul trebuie să fie un produs accesibil, nu unul exclusivist
Producția spumantelor este pentru ei o pasiune devenită meserie. Silvania este acum o afacere de familie, ai cărei membri sunt direct implicați în producția și comercializarea vinului (oenolog, șef de cultură, responsabil marketing, administrator).
”Valoarea istorică a cramei, dorința de a contribui la renașterea și dezvoltarea unui brand de tradiție și, totodată, simbol al orașului nostru natal, și, nu în ultimul rând, pasiunea pentru vinuri, ne-au determinat să investim în Silvania”, spune Claudia Dregan.
”Cartea de vizită a brandului Silvania este spumantul produs după metoda tradițională, Champenoise. Ne axăm pe spumante deoarece dorim să valorificăm potențialul locului, terroir-ul plantațiilor noastre fiind favorabil producerii de vinuri spumante”, a mai precizat ea.
În plus este vorba și despre potențialul galeriilor în oferirea unui mediu prielnic nașterii și maturării lor: pivnițele noastre (aflate la 60 m sub stâncă) oferă toate condițiile necesare pentru desăvârșirea spumantelor: temperatură constantă de 12oC pe tot parcursul anului, întuneric total, ferirea de trepidații/vibrații. Toate acestea se concretizează în perlajul, spuma, lejeritatea și eleganța care caracterizează spumantele Silvania.
”Un alt obiectiv pe care îl avem în vedere e să contribuim la redefinirea conceptului de vin spumant/redefinirea concepției generale despre spumante: dorim să aducem acest tip de vin în atenția publicului, ca produs accesibil, nu ca unul exclusivist, cum încă mai este considerat. Să convingem publicul consumator că spumantul nu este potrivit doar pentru ocazii speciale (nunți, sărbători, petreceri, Revelion etc.), ci, la fel ca un vin liniștit, poate acompania cu succes cinele sau chiar diminețile). Și ca tot mai mulți iubitori de vinuri să beneficieze de un produs de calitate, excepțional, la un preț accesibil”, mai spune Claudia Dregan. 
Picture
​Vinuri numai din producție proprie
Plantația actuală are 40 de hectare și a fost înființată în anul 2014. O parte din ea se află în Șimleu Silvaniei și este amplasată sub formă de terase, iar o alta în localitatea Lompirt, în apropiere. Proprietarii au în vedere să mărească suprafața, mai ales că întreaga producție de vin este realizată din strugurii crescuți în podgoria lor.
Pe lângă plantație, s-a investit și în utilarea cramei cu echipamente pentru vinificare primară rezervoare pentru fermentare, echipamente pentru îmbuteliere, toate de ultimă generație. De asemenea, pensiunea pentru promovarea turismului viticol (dar nu numai), a fost realizată parțial cu fonduri europene.
În proiectarea podgoriei, soiurile de struguri alese se pretează cel mai bine la obținerea spumantelor și s-a ținut cont de caracteristicile solului, astfel încât acesta să fie favorabil dezvoltării plantelor: Struguri Pinot Noir - 16 ha, Muscat Ottonel- 5,5 ha, Chardonnay- 4,5 ha, Fetească Regală- 9 ha, Fetească Albă- 5 ha.
”Metoda tradițională, Champenoise, presupune refermentarea (a doua fermentare) în sticlă. Acest lucru înseamnă că vinul nu este șampanizat a doua oară într-un rezervor mare sub presiune, așa cum se întâmplă cu majoritatea vinurilor spumante mai simple/efervescente (metoda Charmat), ci este îmbuteliat cu adăugarea unei mici cantități de licoare de expediție și a unor drojdii speciale pentru spumante.
Sticlele sunt apoi închise cu o capsulă metalică și rămân în pivniță cel puțin 18 luni (la noi, de cele mai multe ori 24-36 de luni)”, explică producătoarea. Pentru munca în plantație, familia Dregan are norucul de a fi reușit să formeze o ”echipă permanentă cu din oameni devotați, muncitori și pasionați, ceea ce e cel mai important”, se mândrește ea, la care se adaugă uneori și echipe de sezioneri.
Crama are o capacitate de 7 milioane de butelii. Cea mai mare cantitate din istoria cramei a fost de 5 milioane de butelii, în anii 1989-1990, când se exportau spre Rusia, Franta, Germania.
În acea perioadă, în cramă lucrau aproximativ 300 de persoane. Producția medie este acum de 250.000 litri de must pe an. Vinurile spumante obținute sunt din patru colecții, fiecare cu mai multe sortimente: Gama Lux, Gama Premium, Gama Dealurile Silvaniei și Magnum, fiecare cu următoarele profiluri: extrabrut, brut natur, brut, sec, demisec și dulce. 
Picture
​Cele mai bune spumante românești în 2019 și 2020
În prezent afacerea familiei Dregan se află în plin proces de redefinire a brandului, respectiv reactualizarea identității vizuale a brandului și a strategiei de comunicare. În același timp, se lucrează și la lansarea noului website. Pentru promovare participă la evenimente și la concursuri, unde spumantele Silvania au obținut de fiecare dată recunoaștere națională și internațională, fiind medaliate cu aur de nenumărate ori.  
”Iar relativ recent, spumantele noastre, Silvania Blanc de Noirs 2020 extrabrut și Silvania Magnum Lux Rose 2019, au fost declarate cele mai bune spumante românești produse după metoda tradițională”, povestește cu mândrie Claudia Dregan.
Export încă nu fac, și-au dorit să consolideze piața internă, dar au pornit discuții în acest sens și au avut numeroase comenzi din afara granițelor țării.
”Problema cu care ne confruntăm este una de mentalitate, cum spuneam - faptul că în România, spumantul încă este o băutură care se consumă la ocazii cu totul speciale. Țelul nostru este să educăm și să informăm/cultivăm publicul că nu e nevoie de un prilej special pentru a bea un pahar de spumant, ci că acesta poate fi consumat la fel ca vinul liniștit, atunci când ni se face poftă de o băutură delicioasă, răcoritoare și fină”, mai spune pasionata producătoare de spumante.
”Noi credem că spumantele Silvania dovedesc faptul că și producătorii români reușesc să ajungă la performanțe similare cu acelea ale brandurilor cunoscute la nivel internațional și că diferența uriașă de preț este departe de a reflecta o diferență de calitate.
Mărturie stau numeroasele premii și medalii obținute de spumantele Silvania în diverse evaluări internaționale la care au participat și branduri de renume internațional. Bonusul pentru consumatorii români este că vor consuma un produs autentic românesc, cu o lungă tradiție pe piața spumantelor românești.
Dacă ar fi să o luăm de la capăt am face lucrurile la fel, știind că am avut multe de învățat atât din succesele, reușitele noastre, cât mai ales din greșeli. Câtă vreme suntem implicați și devotați țelurilor noastre, străduindu-ne să facem ceea ce facem cât de bine putem, nu avem niciun regret. Noi am ales să (re)construim din mers brandul nostru, Silvania, și să ne axăm întotdeauna pe calitate, și nu pe cantitate. Iar pașii mici, făcuți cu înțelepciune și chibzuință, ne oferă, credem noi, cel mai sigur progres”, este crezul familiei Dregan.
 
Roxana Drăghici
0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


    NEWSLETTER

Mă abonez

SERVICII

SHOP AGRIMEDIA
Blog Revista AGRIMEDIA
Newsletter AGRIMEDIA
Știri AgriKultura.ro

PARTENERI

Emisiunea tv EUROFERMA
AgriculturaRomaneasca.ro

CONTACT

Formular de contact
Redacția
Corporate
Revista AGRIMEDIA - Agricultură. Fermă. Fermieri. Apare lunar din 2007. Informează-te la nivel european !
Copyright ©  AGRI MEDIA INVEST s.r.l. Toate drepturile rezervate. AGRIMEDIA ® este o marcă înregistrată.
Revista AGRIMEDIA

Termeni Și Condiții
Politica de Confidențialitate
Politica de Cookie
  • ACASA
  • ARTICOLE
  • ARHIVA REVISTA
  • SHOP
    • ABONAMENTE
    • REVISTE
    • PUBLICITATE
  • CONTACT
    • REDACTIA
    • CORPORATE